Expertise Root Cause Analysis

Root Cause Analyse gaat over het oplossen van problemen en specifiek over het vinden van de hoofdoorzaak (‘root cause’) van een probleem. Voor ieder product dat niet op tijd voldoet aan de requirements is Root Cause Analyse de eerste stap naar een corrigerende actie. Aangezien fouten gedurende de gehele levenscyclus kunnen optreden, is RCA een waardevolle aanvulling voor zowel Reliability als Six Sigma en kwaliteitsprojecten.  

Aangezien er talloze potentiële hoofdoorzaken zijn, is er een aanpak nodig die efficiënt op het probleem inzoomt. De methodiek van Statistical Engineering (SE) gaat uit van het feit dat er één specifieke hoofdoorzaak is die het meest aan het probleem bijdraagt. Een reeks specialistische experimenten kan een complex probleem snel beheersbaar maken door de afzonderlijke onderdelen aandacht te geven. Zodra je weet waar je moet kijken wordt het een stuk eenvoudiger om de ‘physics of failure’, oftewel het faalmechanisme te begrijpen.  

Root Cause Analyse kan worden toegepast zodra er storingen in het veld optreden, maar kan ook worden ingezet wanneer een product zich nog in de testfase bevindt. 

076-1

Wat onze root cause analyse professionals voor uw bedrijf kunnen betekenen:

Holland Innovative (HI) kan u helpen in het vinden van de oorzaak van falen in het product, productiemiddel of productieproces. Op basis van jarenlange ervaring, de systematische methodische aanpak en het hebben van een neus voor het vinden van de oorzaak waarom iets kapot gaat of het niet doet wat het zou moeten doen. Onze experts hebben vele jaren ervaring in root cause analyse door middel van statistical engineering methoden. Op het moment als engineers er met conventionele methoden niet meer uitkomen worden zij gevraagd om te helpen de oorzaak te vinden, en met succes! In 9 van de 10 gevallen worden binnen één tot enkele weken de potentiele oorzaken gevonden. Onze professionals hebben gewerkt bij grote industriële bedrijven, zowel multinationals als het MKB en bij start-ups. HI professionals hebben een achtergrond in natuurkunde, werktuigbouw, elektronica, chemische technologie, software en wiskunde. Door onze integratie van Root Cause Analyse, Data Science, Design for Six Sigma en Projectmanagement is HI uitgegroeid tot een zeer deskundig competentiecentrum voor zowel het ontwikkelen als continue verbeteren van producten en processen. 

De volgende vragen worden vaak gesteld in root cause analyse vraagstukken of in situaties waarin de organisatie zich afvraagt waarom ze deze competentie wel of niet zal ontwikkelen: 

  • Wilt u de betrouwbaarheid van uw producten in het veld verbeteren? 
  • Heeft u voor langere tijd te maken met dezelfde soort storingen? 
  • Komen kwaliteitsproblemen telkens weer terug? 
  • Heeft u een discussie met uw leverancier over het wel/ niet tijdig oplossen van falen? Of wellicht bij wie de oorzaak ligt van falen en in de tussenliggende tijd de kosten gewoon doorlopen? 
  • Duurt het vinden van de oorzaak van falen te lang of kost het de organisatie teveel? 
  • Bent u op zoek naar expertise of ondersteuning tijdens het Root Cause Analyse proces? 
  • Maakt u gebruik van een methode om een hoofdoorzaak van een probleem op te sporen of blijft u het proberen op basis van wat er op dat moment op komt? 
  • Heeft uw serviceafdeling te maken met een hoog aantal “No Failure Found” berichten? 
  • Maakt uw Reliability testprogramma ruimte voor non-triviale storingen? 
  • Bent u benieuwd naar de onderlinge verbinding tussen productkwaliteit, reliability, data science en Root Cause Analyse? 
  • Wilt u weten waarom uw Weibull distributie (Beta) lager is dan verwacht? 

Als een of meerdere van deze scenario’s op u van toepassing zijn, heeft u wellicht hulp nodig bij uw Root Cause Analyse aanpak. Want ondanks de grote inspanningen om het ultieme storingsvrije en robuuste ontwerp te leveren, hebben zelfs de beste organisaties op zijn tijd last van onverwachte veldstoringen. Dat vraagt om een Root Cause Analyse aanpak die de hoofdoorzaak snel en efficiënt ontdekt en zo snel oplopende garantiekosten kan voorkomen.  

Essentieel bij het opzetten van de juiste aanpak voor root cause analyse

Heeft jouw team ervaring met statistical engineering methodieken en het gestructureerd zoeken naar storingen of falen?

Heb je veel gegevens, maar weet je niet hoe je die moet gebruiken?

Heb je zowel goed als foute producten beschikbaar?

Wil je weten welke gegevens nuttig zijn in het zoeken naar de oorzaak van falen?

Wat we kunnen doen.

Waar je ons voor kan inschakelen.

Onze experts hebben vele jaren ervaring in Root Cause Analyse gebaseerd op een sterke technische achtergrond en bewezen methodieken. Ze werken samen met uw professionals om het team te ondersteunen bij een gestructureerde, inhoudelijke analyse om de hoofdoorzaak van het probleem te vinden. Onze experts hebben een goed ontwikkeld begrip van uw zakelijke omgeving, bedrijfscultuur en inhoudelijke uitdagingen. Ze zijn niet bang om lastige vragen te stellen en geven nooit op. Wij zijn van mening dat een unieke combinatie van technische kennis, zakelijk inzicht en soft skills nodig is om samen de volgende stap voorwaarts te zetten. 

Laten we het hebben over jouw uitdaging.

Onze ervaring en uitmuntendheid in de uitvoering van onze projecten kunnen waardevolle hulpmiddelen zijn om je verder te helpen in je persoonlijke ontwikkeling en in de groei van je bedrijf.

People talking-1

Klaar voor de volgende uitdaging.

Samen met jullie gaan we de uitdaging aan om gezamenlijk de toekomst vorm te geven en verdere stappen te zetten in waardecreatie en sociale impact.

Praat met een specialist
Leer ons kennen