HI’s leiderschapstraining combineert IPMA-certificering met klant specifieke bouwblokken

Hoewel ze allebei nog maar relatief kort voor Holland Innovative werken, spreken ze met een groot hart voor die organisatie. Hein Timmermans en Loek van de Meulengraaf staan niet alleen vanuit de eigen specifieke rol en functie voor hun onderneming, maar zeker ook als onderdeel van het geheel. “Als ik één ding gemerkt heb in mijn eerste maanden hier, dan is het wel dat die gedeelde verantwoordelijkheid heel sterk gevoeld wordt”, zegt Hein.

“HI is ontzettend divers van samenstelling, maar tegelijk werken we vanuit die ene gezamenlijke drijfveer: het beste resultaat voor onze klanten”, zo vult Loek hem aan. “Of je nu trainer bent, projectmanager of zoals ik, verantwoordelijk voor sales, we doen het hier samen.” Die werksfeer is mede het gevolg van de keuzes die oprichter Hans Meeske heeft gemaakt, stellen beiden vast. “Onderling vertrouwen is het sleutelwoord. Hans heeft gezorgd voor een situatie waarin iedereen vanuit een eigen verantwoordelijkheid in staat is een bijdrage te leveren. We mogen daarbij experimenteren. Soms betekent dat dat je zaken oppakt die niet direct in je functieomschrijving staan, maar wel het geheel vooruit kunnen helpen. En ook betekent dat dat je altijd hulp kunt vragen aan een van de collega’s, wat hun functie of positie ook is.”

Het is een systeem dat niet alleen Holland Innovative al veel heeft gebracht, maar vooral ook alle klanten. Hein: “Het is even logisch als eenvoudig: als je zelf beter in je vel zit, merken onze klanten dat ook. We werken vanuit onze eigen, intrinsieke voldoening in plaats van op basis van hiërarchie. Dat maakt onze hoofden vrij om zowel intern als extern open te staan voor de kansen die zich aandienen. Dat levert meer dan eens verrassende oplossingen op.”

Leiderschapstraining

Hein en Loek zijn momenteel nauw betrokken bij de leiderschapstraining die HI aanbiedt. Al naar gelang de wensen van de klant kan dat gekoppeld worden aan een binnen de high-tech maakindustrie veel gebruikte IPMA-certificering. Een andere optie is om de training wat vrijer van aard te laten zijn, zodat het heel precies aansluit bij de specifieke situatie. De certificering vervalt dan. Hein: “Er is een masterbestand voor die training ontwikkeld, maar elke trainer heeft eigen accenten die daaraan als bouwblokken worden toegevoegd. Op die manier kunnen we de vaak als nogal droog ervaren IPMA-elementen voorzien van de nodige praktijkvoorbeelden en herkenbare cases.”

 Er worden op die manier drie lagen zichtbaar: ten eerste is er de rode draad vanuit IPMA, dan is er de eigen HI-laag en tenslotte heeft elke trainer ook nog eens zijn persoonlijke toegevoegde elementen. Dat laatste is vaak verbonden aan de ervaring die de trainer door de jaren heeft opgebouwd bij HI of als projectmanager bij een van HI’s klanten. “En natuurlijk zorgen we er dan voor dat we bij de uitvoering van een opdracht eerst heel goed kijken welke trainer het beste bij zo’n partij past, zowel persoonlijk als inhoudelijk”, zegt Hein.

“Je kunt het ook zo zien”, vult Loek hem aan: “IPMA, dat zijn de tandwielen. HI voegt het smeermiddel toe. En dat smeermiddel zorgt ervoor dat het hele spel goed blijft draaien.” Onderdeel van dat proces is een constante aandacht voor de mogelijk veranderende behoeften van de klant. Loek: “We blijven spiegelen en terugkoppelen. Het is heel situationeel. Als iets knelt bij de klant, dan krijgt dat extra aandacht.”  Elke afgeronde opdracht levert weer input op voor de bouwblokken. Hein: “Zo blijft onze toolbox altijd groeien en kunnen we, afhankelijk van de situatie bij een klant, blijven spelen met de ideale samenstelling van een leiderschapstraining.”

 Klantenwerving

Nieuwe deelnemers aan de leiderschapstrainingen komen op diverse manieren binnen. Loek: “Sommigen melden zich via onze website, waar we het hele aanbod hebben staan. Dat gaat dan in eerste instantie via een open inschrijving, maar vervolgens gaan we finetunen. We nemen contact op met de aanvrager en werken samen een ideale invulling uit, rekening houdend met specifieke behoeften of onze suggesties.”

Minstens zo vaak is een leiderschapstraining het logische vervolg op een klus van een van HI’s projectmanagers. Hein: “Vertrouwen opbouwen is cruciaal. Onze projectmanagers vervullen niet alleen een specifieke taak binnen de organisatie waar ze projecten voor klanten doen, maar zijn tegelijk ambassadeurs voor HI. Ze zijn ons visitekaartje. Dankzij het werk van de projectmanagers zou je kunnen zeggen dat we "Delivery Based" zijn geworden. Ze zijn binnengehaald om een specifiek probleem op te lossen en dat doen ze dan ook. En het mooie is: zo gauw als ze hebben laten zien dat het kan en hoe het kan, beginnen klanten het zelf ook te zien. Tot dat moment zijn ze er min of meer blind voor geweest, maar nu zien ze dat er een oplossing mogelijk is. Dat leidt er vaak toe dat ze daarna met een aantal collega’s een leiderschapstraining bij ons willen volgen, zodat ze ook nadat onze projectmanager weer is vertrokken, zelf een vervolg aan ons werk kunnen bieden.”

 

Info over de masterclass vind je hier , PMI/PMP/ IPMA certified.,  leiderschapstraining.      Aanmelden of meer info: www.holland-innovative.nl