4 min lezen

Van knagende gedachte naar succesvolle overname: FIRM/WARE en Holland Innovative helpen bedrijven op een van de lastigste momenten in hun ontwikkeling

Het begint vaak met wat Esther Tromp een “knagende gedachte” noemt: waar sta ik nu in de ontwikkeling van mijn bedrijf? Is het tijd voor een overname, of moet ik juist kijken naar een partij die ons overneemt? En ben ik daar dan wel helemaal klaar voor? Op het moment dat die gedachten binnenkruipen weet je dat het tijd is voor een grondige analyse van je onderneming. Tromps FIRM/WARE begeleidt al jaren succesvol overnames, maar kan daar nu, dankzij een samenwerking met Holland Innovative, een dimensie aan toevoegen.

Het belang van analyse

1656707841401Veel bedrijven onderschatten het belang van zo’n analyse, weet Tromp uit haar jarenlange ervaring. “Kijk daarvoor maar naar het slagingspercentage van overnames: driekwart mislukt. En dat kun je voor een belangrijk deel wijten aan het ontbreken van een inhoudelijke analyse. Zo’n onderzoek heeft het meeste effect als het ruim voor het moment van de daadwerkelijke overname plaatsvindt, daarom is het eigenlijk een onderwerp dat alle ondernemers zou moeten bezighouden.”

Dat is echter niet het geval. Bij de meeste bedrijven komt het onderwerp pas echt ter sprake als de situatie precair is: het moment dat een overname noodzakelijk is voor de continuïteit van de onderneming. “En dat geldt zowel voor bedrijven die willen uitbreiden als voor de bedrijven die zoeken naar een partij om door overgenomen te worden.” Om een bewustwording te creëren rond dit thema, organiseert FIRM/WARE geregeld events en lezingen. “Maar eigenlijk zou je willen dat dat besef er al van nature is, vandaar dat ik elke gelegenheid aangrijp om het belang ervan onder de aandacht te brengen.”

Droomklant

FIRM/WARE is gefocust op overnameadvisering voor het mkb in de meest brede zin van het woord. “Onze droomklant is de ondernemer bij wie het begint te knagen. Die zich begint af te vragen of hij of zij klaar is voor een volgende fase. Ideaal is het als er pakweg vijf jaar de tijd is voor een goede voorbereiding, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de situatie meestal wat acuter is. Hoe dan ook: we benutten de tijd die er is zo goed mogelijk door de intrinsieke waarde van het bedrijf zichtbaar te maken en het verborgen talent en het onontgonnen terrein te verkennen. Hoe meer tijd er is, des te groter de kans om de minpunten te herstellen en de grootste dealbrakers te verwijderen.”

In dat proces zijn diverse expertises nodig; veel daarvan heeft FIRM/WARE zelf in huis, maar soms doet het bedrijf een beroep op externen. Zo kwam ook Holland Innovative in beeld, vertelt Tromp. “Het eerste contact verliep heel doelgericht. Ik zag een post van Holland Innovative op LinkedIn, reageerde daarop en nog dezelfde dag was ik met ze in gesprek. Ik moet zeggen: ze hebben daar wel een goed gevoel voor relatiemanagement!”

109. Henk van Haren-1Volgens Henk van Haren, senior director Product & Process Development bij Holland Innovative, was de wederzijdse interesse ook niet zo vreemd. “Wij hebben misschien minder verstand van overnameprocessen, maar des te meer van wat nodig is voor een bedrijf om organisatorisch en technisch optimaal te functioneren. Wij hebben diverse tools ontwikkeld om de waardecreatie op de lange termijn veilig te stellen. Bedrijven komen naar ons om dat te leren in onze academy, of om geholpen te worden door onze projectmanagers als er al een probleem geconstateerd is. Dat zorgt ervoor dat wij heel goed zicht hebben op wat wel en niet werkt; de physics of failure, reliability design, maar ook meer algemene principes van procesmanagement: wij kunnen snel voor high-tech bedrijven zien wat er nodig is voor een optimale bedrijfsvoering.”

Overnamewens

Precies die kennis is voor Tromp weer handig in de trajecten die ze met haar klanten doormaakt. “De meeste ondernemers worden helaas nog steeds overvallen door een overnamewens. In dat verband zie ik dat de bijdrage van Holland Innovative essentieel is voor die fase in hun bestaan. Want vergeet niet: dit is een life event waarop je je ook mentaal heel goed moet voorbereiden.”

Van Haren ziet twee manieren waarop Holland Innovative kan bijdragen aan de overnametrajecten. “We kunnen zowel voor de korte als de lange termijn iets betekenen. Aan de ene kant kunnen we een bedrijfsaudit uitvoeren: we weten dan binnen een week waar het bedrijf staat en wat er in grote lijnen nodig is om klaar te zijn voor de volgende stap. Daarnaast kunnen we een diepgravendere ‘gap analyse’ maken. Daarvoor moet je denken aan een doorlooptijd van drie tot zes maanden, mogelijk nog gevolgd door een langer uitvoerend traject met projectondersteuning van onze kant.”

Volgens Van Haren gaat het erom klanten een tijdslijn te geven om waardecreatie te bevorderen. “Denk daarbij aan aan zaken als betere processen, grotere betrouwbaarheid en meer slagkracht. Op die manier kan een bedrijf bijvoorbeeld groeien naar een positie waarin ze minder afhankelijk zijn van de oprichter. In elk overnameproces blijkt dat altijd een ingewikkelde factor te zijn.”

Onder aan de streep gaat het er altijd om alle bedrijfsbesluiten en -processen heel bewust en consequent te koppelen aan de vraag of deze gaan helpen bij een eventuele overname. Tromp: “Voor veel start-ups is dat een primaire reflex van de oprichter; zij werken van nature toe naar hun exit. Maar in het mkb en grote familiebedrijven ligt dat anders. Die zijn vaak vooral bezig met de inhoudelijke waarde van hun producten. Dat is ook superbelangrijk, maar hierdoor verliezen ze zicht op andere kansen.”

 

Heb je ook een “knagende gedachte”? Of denk je door dit artikel dat het goed zou zijn je daarvoor open te stellen? Neem dan direct contact op met Irene van den Graven.