De HI familie. Hoe betrokkenheid en familiariteit leiden tot meer tevreden en productievere werknemers.

 door Hans Meeske

Wij hebben nooit goed begrepen waarom privé en zakelijk altijd zo strikt gescheiden zouden moeten zijn. Mensen brengen het grootste deel van hun tijd door op kantoor. Waarom zou daar dan niet dezelfde vriendschappelijke en vertrouwde sfeer kunnen heersen als thuis?

Dat is in elk geval wat wij nastreven met ons bedrijf Holland Innovative (HI). Wij noemen onze werknemers graag ‘de HI familie’. Voor een buitenstaander klinkt dat misschien klef of overdreven, maar wij nemen het zeer serieus. En als je het aan onze medewerkers vraagt, zullen de meesten zich in die term herkennen.

In dit artikel schets ik onze visie over wat wij onder de HI familie verstaan en hoe dit model zorgt voor een betere werksfeer, supertevreden medewerkers en een stuk minder uitval en verloop. Om onze visie te illustreren hebben we drie van mijn medewerkers gevraagd vanuit hun eigen ervaring iets te vertellen over wat zij als de HI familie ervaren. Die verhalen staan onder dit stukje.

 

Oprechte zorg

In onze optiek bestaat de HI familie uit drie elementen. Het eerste element is oprechte zorg voor de medewerker en zijn of haar familie. Vanuit ons team zetten wij de gezondheid van de medewerkers op één. Daar betrekken we ook hun familie bij, want als het thuis niet goed gaat, zit een medewerker niet goed in zijn vel en dat gaat ten koste van het algehele werkplezier. Daarom geven we ruimte aan medewerkers die voor een ziek kind of een zieke ouder moeten zorgen. Een van onze medewerkers zat plotseling met een zieke zoon en moest daar twee tot drie dagen per week voor zorgen. Die hebben we daar onbetaald verlof voor gegeven.

 

Talentontwikkelbedrijf

Het tweede element is de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers. Officieel is HI een kenniscentrum in product- en procesontwikkeling, inclusief projectmanagement van de projecten, maar wij noemen HI steevast een talentontwikkelbedrijf. Bij ons kom je niet alleen om keiharde uren te schrijven, maar vooral om jezelf te ontplooien en je professionele dromen waar te maken. Wij geloven in het 4+1 model, waarbij je vier dagen bij de klant werkt en één dag besteed aan eigen ontwikkeling, een start-up of andere uitdagende projecten.

Zo was één van onze medewerkers bezig met een eigen bedrijfje te starten rondom virtual manufacturing. Om dat waar te kunnen maken wilde ze een halve dag per week minder werken. Wij hebben haar een halve dag extra gegeven, waarbij we haar gevraagd hebben de learnings van dit project te delen met de collega’s. Vervolgens heeft ze bij ons op de werkvloer een presentatie over dit onderwerp gegeven.

 

Persoonlijke why

Bij HI helpen we elke medewerker om zijn of haar persoonlijke why te ontdekken. We kijken waar hij of zij naartoe wil en hoe we dat met elkaar kunnen bereiken. We onderzoeken welke projecten daarbij passen, waarbij we bereid zijn een keuze te maken voor een minder commercieel project of een pauze na een afgerond project. Een van onze medewerkers wilde heel graag een verschuiving maken naar een ander vakgebied. Daar hebben wij hem toen de ruimte voor gegeven. Omdat hij die stap echt wil maken, zeggen we heel bewust nee tegen commerciële projecten die niet in dat plaatje passen.

 

Gaat het nog goed?

Het derde element van de HI familie is de intrinsieke motivatie om te zorgen dat het echt goed met je collega’s gaat. Wij stimuleren de medewerkers bewust om elkaar daarop te bevragen. Niet blijven zwijgen als iemand veel stress heeft of niet lekker in zijn vel zit, maar gewoon en oprecht de vraag stellen: gaat het nog goed? Kunnen we iets voor je doen? Dan is het ook heel mooi om te merken dat je zelf die vraag ook terugkrijgt. Zo creëren we een sfeer van authentieke betrokkenheid, waarin iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt.

 

Intrinsieke motivatie

De voordelen van het HI familie model zijn legio. Zo merken we dat we er veel minder verloop is dan bij andere bedrijven. Die zitten vaak rond de 30 procent verloop, terwijl wij slechts 5 procent hebben. Het tweede voordeel is dat als er mensen uitvallen door ziekte, ze over het algemeen veel sneller weer terugkeren. Wij blijven namelijk naar ze omkijken en ze bij de dagelijkse gang van zaken te betrekken, ook al zitten ze ziek thuis. Wij geloven niet dat ziekmelding een oplossing is, zoals vanuit de regelgeving vaak gepropageerd wordt. Maar we geloven in aandacht en oprechte betrokkenheid. Door er voor mensen te zijn, ze te begeleiden en overeind te houden tijdens een ziekte of mogelijke burnout geef je hen hoop, vertrouwen en de energie en drive om er bij te blijven. Onze ervaring is dat dat het herstel geweldig versnelt.

De passie voor onze HI familie zorgt ervoor dat wij ons bedrijf op deze manier organiseren. Het leuke is dat dat vanuit business belang ook nog eens diverse voordelen heeft. Dat is zeker niet onze primaire drijfveer, maar het komt natuurlijk wel goed uit. In de technologie- en kennisindustrie is het gruwelijk moeilijk om aan goed personeel te komen. Des te belangrijker dat je de mensen die je hebt behoudt. Wij weten uit ervaring dat erkenning en betrokkenheid op de werkvloer veel hoger wordt gewaardeerd dan een hoog salaris. Wij betalen goed, maar ook weer niet het meeste in de markt, maar mensen kiezen vaak voor ons vanwege ons familiemodel, de nadruk op persoonlijke ontwikkeling en de kans versneld door de leercurve te gaan voor een expert positie.

 

Kosten maken

Daar staat tegenover dat dit model ook zeker kosten met zich meebrengt. Ja, als er opeens drie mensen thuis ziek zijn heb je misschien even pech als je hun contract verlengt en blijft doorbetalen. Maar op de lange termijn betaalt dat zich dubbel en dwars terug, daar zijn wij heilig van overtuigd. De HI familie gedachte mag van ons echt ten koste gaan van het bedrijfsresultaat. Natuurlijk moeten we zwarte cijfers schrijven, maar we schrikken er niet voor terug om kosten te maken of verliezen te nemen om voor onze medewerkers te zorgen. En als je die medewerker voorop blijft stellen, is onze persoonlijke ervaring dat je altijd zwarte cijfers blijft schrijven.

Genoeg nu over onze visie, lees de ervaringen van onze medewerkers zelf hieronder.

 

Medewerker Martin is ongeneeslijk ziek. Zijn verhaal:

Ik ben zo’n vier jaar geleden bij HI begonnen. Vlak voordat mijn jaarcontract eindigde zei HI dat ze me een vast contract wilde geven. Nog geen maand later kom ik bij de dokter voor een kleine klacht en kreeg ik te horen dat ik een ongeneeslijke vorm van prostaatkanker heb en dat ik nog maar een paar jaar te leven heb. Met dat verhaal ging ik terug naar HI. Het eerste wat ze zeiden was dat mijn contractverlenging naar onbetaalde tijd gewoon doorgaat. Dat was hartverwarmend om te horen. Ik ben inmiddels afgekeurd en de kans dat ik ooit nog wat voor ze mag doen is klein, maar het feit dat ze de mens voorop stellen is heel bijzonder.

Het is nu bijna drie jaar sinds de diagnose en sindsdien heb ik gewoon een contract bij HI gehad. Door de chemokuren en de pijnmedicatie is het heel lastig om te werken. Maar de gelegenheid om langs te komen bij borrels, bijeenkomsten of andere sociale events wordt me nog steeds geboden. Ik heb dat ervaren als heel warm, ook omdat ik weet dat ik langzamerhand afscheid neem van heel veel dingen. Het feit dat mijn werk er nog steeds is op moment dat ik het zou willen omarmen, geeft een heel goed gevoel. Er zijn genoeg bedrijven die zeggen, we kunnen je niet meer inzetten en het is einde oefening, maar HI is dat zeker niet. Dat heeft me enerzijds verrast en verbaasd, maar me ook een heel goed gevoel gegeven.

Voor mij betekent de HI familie met een grote groep een gezamenlijk doel nastreven. Dat doe je natuurlijk in elk bedrijf, maar het gaat om de manier waarop je dat doet. Bij HI uit zich dat in aandacht hebben voor elkaar en elkaar niet uit het oog verliezen. Dat als iemand teveel werk heeft, iemand anders zegt: pas je wel goed op jezelf? Moet je geen stapje terug doen of kan ik je ergens mee helpen? Het is veel meer dan puur zakelijk.

 

Medewerker Jan kreeg een burnout. Zijn verhaal:

Ik ben er anderhalf jaar uitgeweest vanwege een burnout door iets dat speelde in de privé-sfeer. Nu ben ik aan het reïntegreren. Ik ben heel dankbaar over de manier waarop HI daarmee is omgegaan en ze mij hebben behandeld. Mijn baas Hans is een hele drukke man, maar hij heeft toch zestien maanden lang elke maand een wandelingetje met mij gemaakt. Daar neemt hij twee tot drie uur de tijd voor. Die wandelingen gingen juist helemaal niet over werk, het was gewoon lekker kletsen.

Met de kerstdagen kwam Hans mij persoonlijk thuis het kerstkado brengen. Ik had bezoek en stelde Hans voor als mijn baas. Onmiddellijk en zonder aarzeling zei Hans toen, ‘nee, collega, geen baas’. Natuurlijk blijft Hans mijn baas, maar een zo ongelofelijk menselijke baas. Je moet natuurlijk performen, maar als je het zwaar krijgt wordt niet het vuur aan je schenen gelegd, maar wordt er gekeken naar wat je nodig hebt om beter uit de verf te komen.

Privé heb ik echt wel wat voor mijn kiezen gekregen. Als ik me daarnaast ook nog zorgen had moeten maken of ik mijn baan nog wel zou kunnen behouden, wordt het wel erg lastig. Daarin had ik erg veel rust. En inderdaad kom je veel makkelijker terug dan als je anderhalf jaar geen enkel contact gehad hebt.

Ik werk nu weer veertig uur in de week, maar we zijn nog wat voorzichtig in dat ik geen hele zware projecten ga oppakken. Er wordt heel goed meegedacht en meegekeken dat ik niet teveel hooi op mijn vork neem. Ik merk dat dat Hans dat echt intrinsiek zo wil doen. Het zit heel diep in zijn normen en waarden om je te helpen. Dat komt heel authentiek over.

Wat ik bij andere bedrijven veel gezien heb is ellebogenwerk. Dat speelt bij HI absoluut niet. Collega’s zijn altijd behulpzaam. Er hangt een hele familiaire sfeer. En er is geen haar op mijn hoofd die erover denkt om bij HI weg te gaan. Ik ben ze echt heel dankbaar.

*De voornaam is om privacyredenen gefingeerd

 

Medewerker Bart werkt al vijftien jaar bij HI. Zijn verhaal:

Toen ik 12,5 jaar bij HI zat was ik bij een klant aan het werk en stond Hans plotseling op de stoep met een grote taart. Als ik jarig ben krijg ik altijd een kaartje. Het zit vaak in kleine dingen, maar het is veel persoonlijker dan dat je gewoon werknemer bent.

 Hans hamert echt op de balans tussen werk en privé. Sommige projecten die ik heb gedaan waren best zwaar en die nam ik ook mee naar huis. Hans keek dan echt mee en gaf me de gelegenheid om er iets mee te doen in de vorm van een core management cursus. Dat heeft me echt geholpen om het werk meer te relativeren.

 Je hebt altijd de ruimte om jezelf op persoonlijk of technisch vlak te ontwikkelen. Binnen HI worden veel cursussen gegeven. Hans geeft altijd aan als er een interessante cursus is en geeft ons ook de mogelijkheid om cursussen te volgen die niet direct met je vakgebied te maken hebben, maar waarmee je je kennis verbreedt.

 Met name de persoonlijke benadering en de hartelijkheid heb ik bij andere bedrijven niet in die mate ervaren. Natuurlijk is het zakelijk en moet je gewoon je projecten doen, maar ik merk dat het persoonlijke echt een groot verschil maakt. Het is niet voor niets dat ik er al vijftien jaar zit. Ik denk niet dat ik bij een ander bedrijf zo lang zou