Reliability, de sleutel tot succes – Ronald Schop

De high tech en medical industrie is verantwoordelijk voor een groot deel van onze economische groei, en daarmee van onze welvaart. Dat deze door hardware gedomineerde wereld niet zonder software-expertise kan, is inmiddels genoegzaam bekend, maar minstens zo belangrijk zijn een goede procesbewaking, betrouwbaarheid en projectmanagement. Holland Innovative helpt de high-tech en medical industrie daarbij, zowel in projecten op locatie als via trainingen. In een serie artikelen laten we zien hoe. Vandaag: Ronald Schop.

Ronald Schop is de reliabilityman bij Holland Innovative. Na jaren van ervaringg met reliabilityprojecten bij DAF Trucks, waar hij niet alleen grote stappen wist te zetten op het gebied van de productbetrouwbaarheid zelf maar ook het bedrijf ervan kon overtuigen dit tot een vast onderdeel in de bedrijfsprocessen te maken, maakte hij de overstap naar Holland Innovative. Schop is er niet de man naar om zijn projecten van achter het vertrouwde bureau te coördineren; altijd zorgt hij ervoor onderdeel te worden van het probleem zelf – alleen zo komt hij erachter wat er werkelijk aan de hand is. En elke projectklus is weer voeding voor de trainingsprogramma’s die hij heeft ontwikkeld op het gebied van reliability.

Ronald Schop Die houding van altijd met de poten in de modder te willen staan, was destijds ook de reden voor zijn overstap naar Holland Innovative, zegt Schop. “Ik ben een mechanical engineer en zat in de aanhangwagenindustrie in Zuid-Afrika voordat ik in 1985 bij DAF Trucks kon beginnen. Daar slaagde ik er als groepshoofd voor productontwikkeling rond wielophanging in om met mijn team altijd uit de top-50 van veldproblemen te blijven. Dat was blijkbaar een hele prestatie, want zonder dat ik ook maar wist wat reliability inhield, kreeg ik van het bedrijf het verzoek om daar een afdeling voor op te zetten. Mij kwam dat heel goed uit, want ik had eigenlijk wel genoeg van die functie als zetbaas die zich meer bezighield met aansturing en faciliteiten dan met het product zelf.”

Nog mooier voor Schop was het dat hij zijn eigen ‘reliability engineering’-functieprofiel mocht schrijven. “In die nieuwe rol kwam ik er al snel achter dat onze mensen bij het oplossen van problemen vooral naar kwaliteit keken. Heel belangrijk natuurlijk, maar voor de lange termijn gaat het natuurlijk veel meer om reliability. Daarvoor was een betere root cause analyse nodig.” Schop ontwierp daarvoor een testplan tool, vol statistiek en alles samengebracht in grote excel sheets. “Ik had eerlijk gezegd nooit echt met statistiek gewerkt, maar heb me dat in die tijd helemaal eigen gemaakt, ggewoon omdat ik inzag dat dat doorslaggevend was, niet alleen bij de oplossing van problemen maar zeker ook bij het voorkomen ervan.”

De ontwikkelde methodiek, gebaseerd op Weibull statistiek, leverden een tool op die diverse testvormen combineerde en zo inzicht gaf in de gebreken binnen het totale proces. Schop: “Het leuke van het tooltje is dat je alle geplande testen bij elkaar brengt. Laptest, veldtest, leverancierstest: dat kon voorheen niet bij elkaar opgeteld worden, maar via mijn tooltje lukte dat wel. Als je dat v ervolgens kan vertalen van engineering naar geld, dan had je wat in handen, zo bedacht ik me.” En dat kwam uit. “Zo goed zelfs dat we de DAF Euro5 truck zo goed kregen dat de garages eigenlijk nog maar één klacht hadden: hun personeel had niks meer te doen!”

Schops succes was direct ook het einde van zijn carrière bij DAF. “Ik had alles uitgerold, geformaliseerd, in procedures vastgelegd, ISO-normen opgesteld, maar wat nu? Ik was weer groepshoofd geworden, maar dat wilde ik helemaal niet. Ik moest snel bedenken wat ik met de rest van mijn leven wilde gaan doen.”

Het leidde, in 2004, tot de oprichting van zijn eigen, in Weibull-statistiek gespecialiseerde bedrijf: WRE, ofwel Weibull Reliability Engineering. “Mijn tool noemde ik het Reliability Validatie Plan en ik ging cursussen geven in het post-academisch technisch onderwijs. Dat beviel heel goed, maar toen Hans Meeske me vroeg voor Holland Innovative zag ik direct ook de mogelijkheden om mijn tooltje verder te brengen. Alles op basis van ‘fact based decision making’: baseer je besluiten op feiten in plaats van meningen.”

Schop blijft zijn cursuspakket verder ontwikkelen, deels samen met de universiteit van Stuttgart, telkens met nieuwe modules. “Dan denk je op een gegeven moment dat je wel klaar bent, maar altijd kom je er dan weer achter dat dat niet zo is. Voor een belangrijk deel ligt dat ook aan de cultuur bij Holland Innovative, waar je altijd wel weer geprikkeld wordt om tot de volgende stap te komen. Zo ben ik bijvoorbeeld gekomen tot de module ‘physics of failure’.

Inmiddels kijkt Schop wel uit dat hij niet weer als leidinggevende aan de slag moet. “We hebben nu bij Holland Innovative vijf experts op mijn terrein, maar ik ben niet hun baas. We coachen elkaar in een meester/gezel-structuur, maar ik doe geen functioneringsgesprekken of zo met ze. Wel profiteer ik van de sociale kanten; het is een hele leuke groep mensen met wie we bij een grote diversiteit aan klanten komen. Tot aan Mexico toe weten ze ons te vinden.”

Projectmanagement en training lopen daarbij deels door elkaar heen. “Het een kan niet zonder het ander natuurlijk. We zijn geen consultants, we helpen daadwerkelijk een probleem op te lossen. Op zo’n manier dat je on the fly ook een training, kunt geven en daardoor de competenties kunt ontwikkelen bij de mensen binnen het bedrijf. Zo embed je onze kennis in het bedrijf.”

Grote truc is de juiste vraag te stellen bij een nieuwe klant. “Of eigenlijk: we moeten de vraag achter de vraag begrijpen. Sommige klanten vragen simpelweg om een testplan. Ja dat kunnen we, maar ik wil dan wel even weten waarom ze dat ineens nodig hebben. Je moet met de klant de diepte in. Meestal blijkt dan dat ze de betrouwbaarheid van hun product willen kunnen aantonen. Ze willen hun klanten laten zien hoe reliable ze zijn. Het voorspellen van betrouwbaarheid is essentieel, zowel voor het vergroten van je markt als voor het voorkomen dat je markt verliest. Plat gezegd: je wilt met je bedrijf niet uitgenodigd worden bij het tv-programma Kassa. Of een drama als met de stint voor je kiezen krijgen.”

Ronald Schop
Sr. Director Reliability

2019-11-01T12:06:54+00:00
Beoordeling door klanten: 8.4/10 - 155 beoordelingen
X