Er stond een grote launch gepland voor de Holland Innovative Academy-kalender 2021, met feestelijke taart voor al onze klanten. Maar – zoals bij zo veel dingen dit jaar – gooiden coronarestricties roet in …. de taart.

Online of offline. Of allebei?

‘Het ging dit voorjaar bizar snel. Van het ene op het andere moment moesten onze trainingen en workshops online. Docenten moesten daarvoor nieuwe vaardigheden ontwikkelen om deelnemers net zo enthousiast te houden als bij offline varianten. De interactiviteit konden we erin houden door een-op-een intakes vóóraf, come2gether-sessies en het inzetten van mentimeter alsook zogeheten energizers,’ vertelt Cindy Camp, Sales & Business Development Manager bij Holland Innovative.

‘Al met al was het een bewogen jaar. Maar het heeft ons ook veel gebracht. Juist door het intensievere contact met onze klanten en deelnemers. Het waren niet alleen de docenten die het online lesgeven onder de knie moesten krijgen. Wij moesten er ook voor zorgen dat ons online-aanbod passend was (en bleef) aan de klantvraag. Bovendien: was er nog behoefte aan offline? Om daarop antwoord te krijgen, spraken we veelvuldig met onze klanten.’

Een succesvol online jaar

‘Deze gesprekken leverden onverwachts nog een bonus. Zo kwam er een versnelling in ons streven de effectiviteit van leren te vergroten. Het succesvolle ‘challenge-based learning’ dat we in projecten toepassen, ontwikkelen we nu ook voor onze trainingen. Daarnaast gingen we volle vaart aan de gang met het inzetten van tools om niet alleen online, maar ook hybride trainingen te kunnen geven. We geven nu 1,5m classroom trainingen terwijl een ander deel van de groep virtueel meedoet. De volgende dag van de training wisselen we weer om. En we zien dat dit grote voordelen met zich meebrengt: vooral waar potentiële deelnemers over een groot werkgebied zijn uitgespreid.’

‘Dat onze aanpak zijn vruchten afwierp is ook gebleken uit de successen die we afgelopen maanden boekten. Ten eerste, slaagden alle deelnemers voor het theorie-examen van een  in-company Green Belt training. Natuurlijk misten de deelnemers het groepsgevoel, het praatje bij de koffieautomaat en de afsluitende borrel. Dat is online lastiger na te bootsen. En dat merk je ook: voor sommigen is een training een uitstapje uit het ‘normale’ werk. Daar zie je dat die juist een training uitstellen zolang die online plaatsvindt. Anderen vinden het juist fijn geen reistijd kwijt te zijn.’

‘Bij velen beviel online zo goed, dat zij weer bij ons aanklopten voor vervolgtrainingen. Ook kregen we behoorlijk wat aanvragen voor vervolgtrajecten, zowel vanuit binnen- als buitenland. Onder andere projectaanvragen voor begeleiding en toepassing in de praktijk.’

De menselijke en persoonlijke maat

‘Maar er zijn ook dingen die ik heb gemist door alle restricties. Ik word blij van het eerste contact met een nieuwe klant: het bedrijf en elkaar leren kennen en het vertrouwen opbouwen. En ook het ‘volgen’ van elkaar: hoe kunnen wij blijven ontwikkelen om de ontwikkelingen of groei van onze klanten blijvend te kunnen ondersteunen?

Dat persoonlijke heb ik gemist dit jaar. Het face-to-face opzoeken van de klanten, een kijkje in de keuken nemen en het enthousiasme ervaren van mensen die over ‘hun’ product vertellen. Dan is het aan mij om goed te luisteren en erachter te komen wat nu precies de uitdaging is waar zij voor staan. Alleen dan kan ik proberen de juiste match te maken met wat wij zoal bieden. Ik heb ervaren dat het lastiger is het probleem of de leervraag te achterhalen in een online-gesprek. De vraag achter de vraag, daar draait het altijd om! Digitaal is het gewoon zakelijker en waar het echt om draait komt dan moeilijker naar boven. De komende tijd gaan we kijken hoe we dit proces misschien makkelijker kunnen laten verlopen. Maar de ontmoetingen via Teams en Zoom blijven waardevol!’

Cindy Camp – Sales & Business Development

Veelbelovend nieuw Academy-jaar

‘De Academy-kalender is een terugkerend fenomeen in ons Academy-jaar. Het geeft een helder overzicht van al onze opleidingen, trainingen en workshops.’

‘Het was fijn om – gebaseerd op het enthousiasme van onze deelnemers het afgelopen jaar – aan de slag te gaan met het invullen van een stevige kalender voor 2021. Dat schept vertrouwen. Wij zijn met name trots op de verdere uitbreiding van ons Data Science aanbod met o.a de opleiding Data Science voor Six Sigma Green Belts & Belts en Project Management & Leadership voor Data Scientists. Helemaal nieuw zijn de opleidingen CE Certification of your Medical Device– en de training Medical Device Software.’

‘Wij horen van onze klanten dat zij vaak dankbaar gebruik maken van de kalender, in het denkproces over welke training iemand wil gaan volgen. Immers, met het uitzoeken van een toepasselijke training is vaak een hele ‘customer journey’ gemoeid. Om maar te beginnen bij de vragen: welke skills wil ik leren, in welke vorm en op welk tijdstip? Mooi dat de kalender kan bijdragen aan dit proces. Overigens, wordt de kalender vanaf januari uitgebreid met leerpaden voor diverse functies. Deze zijn dan op de website te vinden. Wil je daar nu al meer over weten: gewoon even bellen.’

‘We hebben een volle trainingsagenda voor 2021. En daarin kunnen we alle kanten op: live, digitaal of hybride, bij Holland Innovative of in-company! Wat het ook wordt, wij zorgen voor een super ervaring voor de deelnemers. In ons trainingscentrum kunnen wij al onze klanten veilig ontvangen in 1,5 meter ruimtes. En natuurlijk hebben wij ook digitale trainingsruimtes. Bovendien bieden wij onze digitale faciliteiten aan op locatie bij de klant. Zodat we in-company, hybride trainingen kunnen verzorgen. De taart houden onze klanten tegoed!’

Interesse in ons trainingsaanbod?

Wil je meer weten over ons trainingsprogramma voor 2021? Bekijk online de Academy Kalender 2021. Of neem contact op met een van onze opleidingsadviseurs.

BEKIJK KALENDER
CONTACT