Onzekere tijden. In meerdere opzichten. Ook al zijn er veel beperkende restricties opgeheven. Want: wat staat ons corona-technisch te wachten de komende tijd? Kunnen we wel plannen maken voor het komende seizoen als de zomervakantie voorbij is? Wat zeker is, is dat niemand ontkomt aan het gevoel van ‘wie zal het zeggen?’.

Bij de Holland Innovative Academy werden wij in maart (zoals velen met ons) van de ene dag op de ander geconfronteerd met de impact van alle corona-maatregelen. Maar we zaten niet stil. Verre van. Ons complete academy-aanbod ging van offline naar online. Met wat vallen en opstaan. Maar met succes. Want wij gaven in deze periode niet minder dan 90 online-trainingen!

De waardevolle ervaringen die we opdeden gaan wij de komende tijd inzetten als middel om van het onzekere het zekere te maken. Zodat onze klanten weer met meer zekerheid plannen kunnen smeden.Samen met Marcel Logger, kijken we terug op turbulente maanden. Als Senior Product & Process Specialist en lead trainer binnen de Academy bevond hij zich midden in de storm: “De omschakeling die we maakten is om nooit te vergeten – zo’n impact zal altijd bijblijven.”

Leading in Learning?

Hard gelag was het voor ons bij de Holland Innovative Academy op 11 maart. Internationale deelnemers aan trainingen belden en masse af: van hun eigen werkgevers mochten ze niet meer op pad.

Daar stonden we dan, met onze belofte dat we ‘Leading in Learning’ zijn. Maar ‘learning’ kon niet meer op de manier zoals we dat gewoon waren te doen: on-the-job of in de klas.  Dus gingen wij door met ‘leading’!

Toeval of niet, vlak voor de corona-lockdown hadden we een nieuwe set conference-apparatuur aangeschaft en de trainingsruimte aangepast. Dus we hadden de ‘hardware’ om onze trainingen online te gaan geven. Een belangrijke factor daarbij was dat het team 100% enthousiast was om met online aan de slag te gaan.

Klanten leiden door de wereld van online

Maar nog belangrijker was dat het ons lukte onze klanten te overtuigen afgelaste trainingen toch door te laten gaan. Maar dan online. Dat deden we door ze mee te nemen in de nieuwe en wondere online-trainingswereld van Microsoft Teams en Mentimeter.

Mentimeter? Wat is dat?

Microsoft Teams was voor velen al bekend. Mentimeter niet. Voor ons was Teams dan ook de ‘go-to’ tool om digitaal les te gaan geven. Toch was het ook snel duidelijk dat het de digitale werkomgeving aan een essentieel element ontbreekt: interactie.

Interactie tot stand brengen, blijkt een grote uitdaging voor trainers. Want hoe zorg je dat je reactie krijgt op de vragen die gesteld worden? En hoe daag je meer introverte deelnemers uit actief deel te nemen?

Door omdenken. En door gebruik te maken van de tool Mentimeter. Met deze tool kan een trainer deelnemers uitdagen, bijvoorbeeld door het toevoegen van spelelementen. Bovendien kan een trainer makkelijk identificeren welke onderwerpen als lastig worden ervaren en waar herhaling nodig is.

Online lesgeven – de nadelen

Ja, onze trainers waren enthousiast. En ze zijn het gelukkig nog steeds. Maar de switch naar online heeft ook enkele nadelen. Volledig digitaal is vermoeiender dan traditioneel lesgeven. Voorbereiding, planning, het volgen van deelnemers tijdens de training (je kan geen lichaamstaal aflezen): alles kost meer moeite!

En een paar onvoorziene voordelen

Voor ons was het een leerproces. Wat werkt en wat niet in online? Zo bleek voor het onboarding proces Teams ideaal. Voor een informele Meet & Greet, een uitleg hoe we de training vormgeven, uitspreken van wederzijdse verwachtingen en het testen van hard- en software. Het helpt ons trainingen direct efficiënt van start te laten gaan.

Mentimeter bleek de ideale tool voor het toestemming vragen voor het delen van elkaars gegevens. Ook voor polls en evaluaties is Mentimeter een krachtige tool gebleken.

Post corona – het beste van on- en offline

Het is de vraag of we straks teruggaan naar het ‘ouderwets’ lesgeven nu online zijn voordelen heeft bewezen. Belangrijk is dat de klant kan aangeven hoe voor hen de ideale training eruitziet. Het fysieke bij elkaar zijn blijft belangrijk. Maar nu we ervaren hebben dat sommige aspecten zich goed lenen voor online – waardoor de werkelijke trainingssessies efficiënter worden besteed – ligt het voor de hand een hybride on- en offline trainingsvariant te kiezen.

De onzekere tijden hebben zo een grote zekerheid gebracht: de flexibiliteit om trainingen aan te passen aan strenge of niet zo strenge RIVM-regels. Hier bij Holland Innovative kunnen we trainingen nu op alle manieren inrichten – met de expertise, tools en aangepaste ruimte om de uiteenlopende trainingsvormen aan te nemen. 


Na de zomer starten met een opleiding?

Vanaf 1 september geven wij onze trainingen in speciaal opgezette 1.5 meter lokalen. De mogelijkheid om trainingen remote en online te volgen blijft.

Bekijk de HI Academy