Blog: Wat is op tijd?

Daar lig ik dan in de Noordzee te dobberen. Tijdens het surfen is de stuurlijn van mijn kite zojuist geknapt. De supersterke Dyneema lijn was blijkbaar toch meer aangetast door Uv-licht, zeezout of een slijtage dan ik kon vermoeden toen ik de lijn voor het laatst gecontroleerd had. Al zwemmend kom ik vermoeid terug naar het strand en besluit direct om alle andere lijnen preventief te vervangen.

Waarschijnlijk heb je wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt: de schoenveter die knapt terwijl je verwacht had hier nog wel even mee door te kunnen lopen, een ratelend geluid van de auto wat je iets te lang hebt genegeerd waardoor de reparatie duurder uitpakte of een machine uit het bedrijfsmachinepark die kapot gaat terwijl de onderhoudstermijn nog lang niet in zicht is. Soms is het beter om op tijd iets te vervangen om vervolgschade en kosten te beperken. Maar wanneer geldt dit en wat is op tijd?

Voor mijn werk bij Holland Innovative kom ik deze vraag regelmatig bij klanten tegen. Zowel vanuit kostenoogpunt als beschikbaarheid zijn dit interessante analyses. In een productieomgeving gaat het wellicht meer om kosten efficiënt en planbaar onderhoud, terwijl bij een hartbewakingsmonitor in een ziekenhuis het aspect betrouwbaarheid bepalend is.

Met behulp van reliability gegevens, levensduur (versneld) testen en trend analyses kan er een beter inzicht worden verkregen in de te verwachte levensduur van een component of product. En kunnen er statistisch onderbouwde voorspellingen worden gedaan over het uitvalspercentage of het aantal storingen na een bepaalde tijd of gebruiksduur. Op deze manier kunnen ook effecten van verschillende onderhoud scenario’s doorgerekend worden en een optimaal vervangingspunt worden bepaald.

Volgens mij is het vooral belangrijk om te begrijpen wat er precies misgaat en welke factoren bepalend zijn voor het product én de bedrijfsomgeving. Persoonlijk vind ik het een uitdaging om me met deze vaak multidisciplinaire vraagstukken bezig te houden en klanten met hun toepassing verder te helpen. Het kan zoveel vervolgproblemen en ‘waste’ verminderen!

Neem gerust contact met mij op als je hierover wil sparren; ik denk graag met je mee over het vraagstuk wat jou bezighoudt!

Dorien Lutgendorf | dorien.lutgendorf@holland-innovative.nl | 06 – 13 70 10 30

2017-08-28T11:03:46+00:00
span itemscope itemtype="http://schema.org/WebPage"> Beoordeling door klanten: 8.3/10 - 102 beoordelingen
X