BLOG: Root cause analyse brengt licht in de duisternis

Regelmatig komt de Holland Innovative-aanpak ook thuis van pas. Zo vraag ik zelf bij onze cursus “Problem solving by root cause analysis” de deelnemers behalve van welk probleem op hun werk ze het liefst verlost zouden willen zijn, ook wat het laatste product is dat bij hen thuis de geest heeft gegeven. Daar zitten soms pareltjes van cases tegen. Zoals van die mevrouw met haar tuinverlichting waar reservelampjes in moesten alsof het oude batterijen waren, maar dan wel altijd op dezelfde plekken. Er was één lampje bij dat zelfs nog nooit vervangen was. Ook aardig: de collega die steeds maar weer met de airco in zijn auto terug moest naar de garage.

Hoewel ik zelf ook al het een en ander met mijn auto heb meegemaakt, is mijn eigen favoriete voorbeeld dat van de afzuigkap. Een tijdje geleden was één van de twee lampjes stuk, dus ik naar de bouwmarkt voor een nieuw lampje. Thuisgekomen het oude lampje door het nieuwe vervangen en – jawel hoor – nog steeds geen licht. Tijd om gebruik te maken van de training de ik zelf geef. Het mooie is dat onze technieken voor root cause analyse precies daar verder gaan waar andere methoden (8D, 5 x Why, DMAIC) ophouden. Juist hierdoor vormen ze een waardevolle aanvulling.

In het geval van de afzuigkap heb ik een vereenvoudigde “Components Search” uitgevoerd en heb ik het “goede” en “slechte” lampje verwisseld, waarna – tadaa! – beide lampjes weer licht gaven. Wellicht overbodig om te vermelden, maar die root cause heb ik verder gelaten voor wat hij is, een werkende afzuigkap was ook voor mij goed genoeg.

Wilt u weten wat ik voor een echte en volledige root cause analyse had moeten doen? Bijvoorbeeld omdat u zich wel degelijk zorgen maakt, wanneer het product plotseling weer werkt u geen idee heeft waarom? Of hoe de tuinverlichting gerepareerd had kunnen worden? We beginnen 14 maart weer met een nieuwe 5-daagse training Problem Solving by Root Cause Analysis en er zijn nog een paar plaatsen vrij.

Hartelijke groet,
Coen Smits

2018-03-06T09:54:04+00:00
Beoordeling door klanten: 8.4/10 - 155 beoordelingen
X