Blog: Ja maar….uitdagingen…

Enkele weken geleden, tijdens het geven van een Reliability training kwam de opmerking van een deelnemer “Je moet niet nadenken maar voordenken”. “Die is goed, die hou ik er in!” was mijn reactie op dat moment. Later ben ik gaan overpeinzen wat hij nu precies bedoelde. Eerst denken dan doen? Of, dat je achteraf niet meer mag nadenken ? Of toch nog iets anders? De opmerking van deze deelnemer had mij aan ’t nadenken, sorry voordenken, gezet. Ja maar….wat bedoelt hij nu ?

Dezelfde week zat ik bij een klant om hun reliability testplannen door te spreken. Vóór ze gaan testen, moeten de engineers o.a. bedenken wat en waarom ze gaan testen, hoe lang de test moet duren, welke faalmechanismes er getest worden. Plus: besluiten dat de test succesvol is als álle producten de test hebben overleefd.
Kortom: de engineers moeten voordenken, vooruit denken, hoe ze de reliability willen aantonen en niet achteraf nadenken, bij nader inzien, wat en vooral hoe er eigenlijk getest had moeten worden. Een veel voorkomende valkuil bij het reliability testen van complexe producten. Ja maar…de test is inmiddels afgerond maar er waren toch producten gefaald, wat kan de engineer nu nog zeggen over de aangetoonde reliability?

Zo’n week illustreert nu precies waarom ik het werken bij Holland Innovative zo inspirerend vind.

De ene dag probeer ik nieuwe stof over te dragen aan onze deelnemers tijdens reliability trainingen en hen wijzer te maken in de wondere wereld van reliability: ‘how, why & when stuff fails’. Deelnemers begeleiden om kennis én kunde op te doen zodat zij met zelfvertrouwen binnen hun organisatie aan de slag kunnen met reliability. De volgende dag schakel ik in diverse projecten van slimme meters naar versnellingsbakken en wordt er gevarieerd gewerkt met DfSS en DfR. Ontwikkelaars, systeem architecten en projectleiders begeleiden om binnen hun ontwikkelprojecten reliability en DfR toe te gaan passen, en ook hen het zelfvertrouwen te geven zodat ze zélf reliability kunnen gaan inbouwen in hun producten.

Ondertussen krijg ik van onze cursisten en van onze klanten en projecten verrassende vragen en uitdagingen, soms bijna filosofische overwegingen, die mij dan weer doen nadenken, uitdagen, en doen groeien.

Ja maar…kan ik met HI dan echt het verschil maken voor onze klanten op het gebied van reliability? Mijn antwoord is kort maar krachtig: “Ja graag!”

 

2017-07-14T22:27:56+00:00
span itemscope itemtype="http://schema.org/WebPage"> Beoordeling door klanten: 8.3/10 - 102 beoordelingen
X